Je lepší hořet, než vyhořet

Tušíte, ve kterých profesích hrozí vyhoření nejčastěji? Proč tomu tak je? A na co dotyční lidé zapomínají, aby se jim burnout vyhnul? Na semináři Milady Záborcové pro naši organizaci Polovina nebe jsme se dozvěděli, že pomáhající profese je vedle lékařské a učitelské nejvíce ohrožená.

burnout-991331_960_720

 

 

Jaké jsou fáze před vyhořením?

Ve fázi poplachu, kdy člověk cítí, že něco není v pořádku, něco vnímá jinak, je potřeba vše komunikovat. Pokud dlouhodobě polykáte vše, co vám vadí, dostanete se do fáze odporu. Jdeme udělat konkrétní věc, i když jsme nechtěli a nezvládli jsme vykomunikovat, jak by to pro nás šlo přijatelněji. Při odporu se projeví pocity symptomatikou v těle. Hučení v uších, někde nějaká bolest, zatuhnutí svalů. Ne nadarmo se říká, zatnul jsem zuby a šel to udělat. Pokud ale takto žijete dlouhodobě, ve fázi odporu přichází zlost a agrese. Když ani tu neumíme vykomunikovat, dostáváme se do bezmoci a přestaneme mít pocity. Už nechceme nic cítit. Padáme do fáze vyhoření, který už má příznaky nemoci. Pro únavu ráno nevstaneme z postele, migrény, zatuhnutí svalů, nespavost, náchylnost k infekcím. Přesto mnoho lidí paradoxně ve fázi vyhoření udělají to, že ještě více začnou pracovat. Nakonec se dostaví fáze ústupu, kdy už člověk chce být jen sám, chce už mít pouze klid.

Co brání syndromu vyhoření?

Poznání vlastní osoby, kde mám své limity, naučit se správně komunikovat i to, co je mi nepříjemné. Umění rozpoznání, co je zdravé a co špatné. Zabránění ztrátě identity. Zní to hezky, že? Umíme to v praxi? Pro prevenci vyhoření je nejlepší myslet na sebe. Denně drobnými radostmi. Nejméně jednou týdně si jít zacvičit, vidět se s přáteli… Dnes je na internetu velké množství rad, sebekoučinků. Jakmile získáte zpět své sebevědomí, zlepší se vám schopnost komunikace a vhledu do situace, co pro vás je ještě přijatelné a co už ne. Také pomáhá na něco se těšit. Na drobné radosti pro sebe každý den by se zapomínat nemělo. A může to být třeba chvilkové posezení v parku a přivonění k pampelišce.

IMG_4661mensi

Úvodní a druhé foto Pixabay.com, třetí snímek z prezentace lektorky Milady Záborcové.